Eerste dagje school enzo - Reisverslag uit Besançon, Frankrijk van Anouk Tummers - WaarBenJij.nu Eerste dagje school enzo - Reisverslag uit Besançon, Frankrijk van Anouk Tummers - WaarBenJij.nu

Eerste dagje school enzo

Door: Anouk

Blijf op de hoogte en volg Anouk

11 September 2009 | Frankrijk, Besançon

Hallo lieve vriendjes,


De dagen gaan hier best snel voorbij. Ookal lijkt er aan het begin van de dag geen einde aan te komen. Vooral dinsdag was zo´n dag. Zo´n dag dat je het liefste in je bedje blijft liggen. Een lekker lui,luierdagje! Maar ik moest al om kwart voor 8 opstaan, aangezien ik rond kwart voor 9 werd opgepikt door Gwen en samen gingen we naar de bushalte, met nog andere Erasmusstudenten. We moesten om 10.00 aanwezig zijn voor een réunion met alle Erasmusstudenten (dus ook diegenen die niet met ons de talencursus hebben gevolgd). Na wat informatie over de verschillende universiteiten hier, was het inmiddels alweer 12.00. Maar voor we eindelijk naar buiten konden, moesten we redelijk lang wacht want er stond een hele lang rij op weg naar de uitgang. Dit kwam omdat iedereen een tas kreeg met informatie( ok, de helft hadden wij al gekregen op de talencursus, maar toch). Het positieve van deze dag was wel, dat wij een gratis lunch konden nuttigen bij het Universiteitsrestaurant op de hoek. Maar iedere student die aanwezig was geweest bij de bijeenkomst had een gratis coupon gekregen, dus de wachtrij stond zelfs buiten op de stoep. Maar gelukkig ging het toch erg snel en konden we binnen het half uur gaan eten. Ondertussen hadden Gwen en ik een e-mail gekregen wanneer wij zouden aankomen, omdat de lessen hier al waren begonnen. Dit was voor ons nogal raar, aangezien wij al langer dan een week in Besançon waren, maar niemand had ons iets verteld. Wij maar meteen teruggemaild dat we er waren, en toen kregen we een mail terug dat we ons woensdag om 10.00 moesten melden op haar kantoor. Ook had zij meteen naar onze coördinator van de HEBO gemaild, die vroeg ons ook al: is er iets misgegaan? Wij ook naar hem teruggemaild, dat alles weer in orde was. Ok dat ff tussendoor. Na gegeten te hebben, zijn Gwen en ik ff de stad in geweest en heb ik alvast wat nieuwe kleertjes uitgezocht. Dus denkelijk ga ik die ook nog wel eens kopen, moet eerst hier ff alles op orde hebben qua financiën. Ook had ik nog een paar spulletjes gezien die wel erg handig zouden zijn voor op mijn kamertje, dus die ga ik denk ik met mijn mama nog even kopen. Om 15.00 moesten we weer terug zijn voor een bespreking over de organisatie A.E.I.B. (=Association des Etudiants Internationaux de Besançon). Hier werd wel wat belangrijke informatie verteld. Over huursubsidie, feestjes enz. Ook heb ik mij maar meteen ingeschreven voor IESN (International exchange erasmus student network) en les advantages jeunes. Vooral dit laatste is erg handig, omdat je met deze pas heel veel korting kunt krijgen. Bijvoorbeeld ik kan gratis een keertje naar de Citadelle ( voor als mensen het nog graag eens zouden willen zien), of naar de lokale voetbalclub van Besançon, ook kun je korting krijgen bij verschillende schoenenwinkels, ook niet geheel onbelangrijk denk ik zo! ´S avonds heb ik eigenlijk vrij weinig gedaan, ik heb Holland Sport gekeken, ok eerlijk is eerlijk alleen de stukjes met Mario Been en de rest heb ik maar doorgespoeld en ik heb 2 afleveringen van gtst gekeken, als trouwe fan moet ik natuurlijk wel op de hoogte blijven hea! Om 22.00 ging ik al slapen, omdat ik toen gewoon ontzettend moe was.

De volgende morgen ben ik lekker onder de douche gaan staan en ik heb gemerkt dat als ik hier
´s morgens een douche neem dat ik door de dag heen een stuk fitter ben. Om 20 voor 9 liep ik naar het gebouw van Gwen. Van haar gebouw uit is het net 5 minuutjes lopen naar onze Universiteit IUT = Institut Universitaire de Technologie. Om 10.00 stonden we dan ook netjes voor de deur van Madame Pinaire. Na wat uitleg, kwam ook haar man erbij zitten en deze heeft ons geholpen om ons vakkenpakket samen te stellen. We hebben gekozen voor de volgende vakken: Histoire de publicité, Marketing,Communications de organisations, Stratégies de communication, Anglais, Espagnol et Sociologie. Sommige dagen zijn wel lang, maar op vrijdag heb ik gelukkig alleen maar spaans, dus dan kan ik relax het weekend beginnen. Na alles te hebben geregeld, hebben Gwen en ik een onoverzichtelijk lesrooster gemaakt. Daarna zijn we alle papieren gaan invullen, hebben we alweer nieuwe pasfoto’s gemaakt, en zijn we alle papieren weer gaan inleveren. Na betaald te hebben en een studentenkaart te hebben gekregen, geloof ik dat we nu bijna alles wel geregeld hebben. Maar ik sta open voor nieuwe verrassingen;)! Vanavond belde mijn moeder nog even en mijn ouders komen mij donderdag na school ophalen om nog even gezellig te stad in te gaan. Zij gaan waarschijnlijk vrijdag of zaterdag terug naar huis. Ook kan ik nu skypen, dus dat heb ik ook gedaan met Laura en Tom. En omdat ik een abonnement heb afgesloten voor 4,50 per maand kan ik ook naar vaste telefoonnummers bellen, dus toen heb ik ook maar ff met mijn appeltje Bram gebeld. Nu ben ik tenminste weer up2date met betrekking tot de roddels in Einighausen;)! Later op de avond is Irina nog even langs gekomen. Aangezien ik nog altijd een beetje ziek was, en mijn keel nog niet helemaal hersteld was, kwam zij mijn kamertje ingelopen met een grote kop thee en wat biscuits, zo ontzettend lief. Om 23.00 ging zij naar huis en ik ging lekker verder slapen.

En toen was het alweer donderdag! Jaja mijn eerste schooldag. Ofjah wat mijn eerste schooldag had moeten zijn tenminste. Om 06.30 ging mijn wekkertje, omdat hier de lessen al om 08.00 beginnen. Eenmaal op school aangekomen, liep ik naar het lokaal en op de deur hing heel leuk een blaadje waarop stond dat de les marketing direct pas in de 4e week zou beginnen. Heel erg leuk zo vroeg opstaan, om dan toch geen les te hebben. Maarja niet getreurd er was nog altijd om 09.00 Engels. Dus ik liep fijn naar mijn lokaaltje en wat bleek toen was de les al begonnen en aangezien ze in Frankrijk nog al streng zijn, durfden wij niet meer naar binnen te lopen. Ochja de coördinator had toch gezegd als jullie over 2 weken jullie definitieve lesrooster in elkaar hebben gezet is het prima. Dus met andere woorden als je iets mis, ce n’est pas grave, kijk maar wat voor les je wilt volgen.
Na deze zware lessen heb ik mijn mama gesmst en zij en pap kwamen mij halen voor alweer hun laatste dagje op de camping. Eigenlijk hebben we niet veel gedaan, dan alleen lekker in de zon gezeten. Dat was maar goed ook want vandaag is het weer hier een beetje grauw. Voor de rest lekker mijn papa ingemaakt met toepen, naar de winkel en de bakker geweest en ’s avonds lekker met zn drietjes gegeten. Na de allerlaatste spullen hierheen te hebben gebracht, hebben wij nog ff met het thuisfront gebeld en toen zijn mijn ouders weer teruggegaan naar de camping. En ik was lekker mijn bedje ingedoken. En heb hier nog ff naar gtst gekeken. Volgens mij volg ik het hier beter dan in Nederland.

En toen was de echte eerste schooldag dan toch echt aangebroken. Vandaag begon mijn les om 09.30 dus kon ik wat langer slapen. Na een lekkere douche en een ontbijtje, was ik klaar voor mijn eerste schooldag. Omdat ik nu 28 studiepunten kan verdienen, hebben wij besloten om toch er nog maar 1 vak bij te doen. Namelijk Art de contemporaire. Deze keer waren wij ruim op tijd daar en hebben we dus ook onze eerste les gevolgd. We kregen redelijk veel schilderijen te zien en een echte logica qua lesgeven zat er ook niet in, de man zei zelf: jullie hoeven niks op te schrijven, dit is gewoon improvisatie. Achteraf viel deze eerste les nog wel mee. De leraar sprak vrij snel en dit was vooral in het begin ff moeilijk te volgen. Maarja al het begin is moeilijk zullen we dan maar zeggen he. Om 11.00 was onze les afgelopen. Onze Spaans les vanmiddag gaat niet door, want die lessen beginnen ook volgende week pas. Enigszins komt dit ook wel goed uit, dan kan ik ff afscheid nemen van mijn ouders en daarna een Franse bankrekening gaan openen en ff de stad in.

Nou dit was het alweer.
À bientôt!
Liefs uit Besançon!




  • 11 September 2009 - 10:05

    Laura:

    Ha Meissie!!

    Je hebt eerste week is om de volgende weken zullen nu ook voorbij vliegen!
    Je hebt al heel wat leuke dingen gedaan en er zullen er nog vele volgen!
    Veel plezier vanmidaag!

    xxx Je zus

  • 11 September 2009 - 12:21

    Nene:

    hii liefje :)

    zo de eerste week zit erop en je bent al helemaal ingeburgerd, lees ik zo...als je nu al aan schoenen en nieuwe kleren denkt ;) we gaan een keertje samen shoppen, BELOOFD!! en stappen natuurlijk :)

    geniet ervan, liefje en ik kijk uit naar je volgende verhaaltje.

    Nu ga ik je even krabbelen :)

    kus knuffel kus knuffel kus kus kus kus kus

  • 11 September 2009 - 16:42

    Thijs:

    Ik geloof ut bevalt wel daaro en ik denk dat je naast die betreffende spulletjes voor op je kamertje natuurlijk ook wel hebt gedacht aan de kleertjes die je in de winkels hebt gespot, aangezien je samen met mamma op stap gaat :-)

    doorgestoken kaart haha

    liefs x
    enne... Suc 7 (da's meer dan zes)

  • 12 September 2009 - 00:19

    Ferdous:

    Hola anouk!!

    wat kan jy leuk schrijven over wat je in een dag doet :D helemaal in details :P

    maar het laat wel zien dat jy ook lekker bezig bent met het franse leventje en je het je ook wel een beetje begint te bevallen(?)
    houden zoo!!

    ik houd me op de hoogte van de gebuertenissen bij jou in Bcsn.

    Saludos desde Madrid!!

    P.S: jy ook koppie op en ik weet dat je je ouders ietwat gaat missen dus ga dan maar flink inkopen doen om het missen een beetje op te vullen met cosas haha mijn koppie blijft hoe dan ook op!! [zal wel moeten :D]

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Frankrijk, Besançon

Besançon

Recente Reisverslagen:

10 December 2009

De eerste tentamens

15 November 2009

Back in Besançon

26 Oktober 2009

Even heerlijk in Einighausen

12 Oktober 2009

1e krant, stappen & kampioenschap

04 Oktober 2009

rustig weekje
Anouk

Actief sinds 28 Aug. 2009
Verslag gelezen: 103
Totaal aantal bezoekers 31852

Voorgaande reizen:

14 Februari 2011 - 01 Juli 2011

Krugersdorp

29 Augustus 2009 - 19 December 2009

Besançon

Landen bezocht: