1e krant, stappen & kampioenschap - Reisverslag uit Besançon, Frankrijk van Anouk Tummers - WaarBenJij.nu 1e krant, stappen & kampioenschap - Reisverslag uit Besançon, Frankrijk van Anouk Tummers - WaarBenJij.nu

1e krant, stappen & kampioenschap

Door: Anouk

Blijf op de hoogte en volg Anouk

12 Oktober 2009 | Frankrijk, Besançon

Heey trouwe lezers,

Hier maar weer eens een berichtje uit Besançon, aangezien dat alweer een tijdje geleden is. Maandag heb ik niet veel gedaan, alleen naar school geweest. Dinsdag eigenlijk hetzelfde naar school geweest, mijn huur betaald een buskaart gekocht en Spaans geleerd, omdat ik woensdag een toets had. Dus ’s avonds ook maar niet op stap geweest, maar op tijd naar mijn bedje gegaan. Woensdag was ik redelijk vroeg wakker, toen maar eerst lekker met mijn moeder gebeld en om kwart voor 1 ging ik Gwen ophalen om samen naar school te gaan. Ergens had ik toch wel wat zenuwen, want ik wist natuurlijk niet wat ik kon verwachten. De toets was niet echt makkelijk. Je moest een dialoog schrijven en het begon met een luistertoetsje, maar toen ik het inleverde dacht ik wel dat ik een voldoende zou hebben. Woensdag was het 31 graden en donderdag was het ijskoud en regende het de hele dag. Waarom moest het nu net op deze donderdag gaan regenen? Wij moesten namelijk met de klas van français langue étrangère de stad gaan verkennen. Met de dikke winterjas aan en een paraplu gingen we op weg. Eigenlijk hebben we niet veel nieuws gezien, alleen Musée du Temps was nieuw en een heel mooi parkje. Maar door de regen was alles vol modder en de sfeer zakte al langzaam weg. Daarom ben ik met Gwen dan ook eerder weggegaan, want na anderhalf uur door de regen lopen hadden wij het ook wel gezien. Thuisgekomen ben ik dan ook meteen onder de douche gestapt en ’s avonds heb ik samen met Primoz ravioli gegeten. Altijd lekker om een fatsoenlijke maaltijd te hebben, is weer wat anders dan een opwarmmaaltijd, brood of een pizza. Vrijdag kreeg ik voor het eerst de krant in mijn postvakje. Die heb ik dan ook maar meteen eens doorgelezen. Deze dag kreeg ik mijn punt voor Spaans terug ik had 18,5 punt van de 20, dus ongeveer een 9.3 in Nederlandse termen. Ja ik was er erg blij mee, en ik had het eigenlijk ook niet verwacht. Maar de puntentelling was dan ook niet erg streng. En gelukkig maakte het niet uit als je vraagtekens voor aan de zin was vergeten of geen accenten had geschreven. Ik zit dan wel in de beginnersklas maar onze lerares gaat als een speer door de stof heen. En nu weet ik ook waarom, na dit jaar moeten alle Franse studenten hetzelfde niveau hebben als Franse studenten die al 7 jaar Spaans hebben. Na school ben ik mee naar de kamer van Gwen gegaan en hebben we ons stuk van onze presentatie verdeeld. Daarna zijn we samen gaan eten bij het universiteitsrestaurant. Deze keer stond rijst met bonen en vis op het menu:D! Daarna zijn we onze treinkaartjes gaan halen voor als we naar Nederland komen. We moeten dan namelijk met de trein van Besançon naar Mulhouse. ’S Avonds heb ik eigenlijk niks meer gedaan, behalve gtst gekeken en The City want die had ik nog niet gezien. Ik wilde vroeg naar bed gaan anders zou ik zaterdag niet uit mijn bed komen en ik had een huiswerkdagje gepland. Zaterdag eerst weer even met het thuisfront gebeld en daarna ben ik aan de slag gegaan om mijn tekst te vertalen. Rond 2uur heb ik de bus genomen naar de stad. Ik wilde namelijk platte laarsjes gaan kopen, maar echt WOW-laarzen kon ik niet vinden, daarom had ik maar een nieuw truitje in plaats van gekocht. Ook 2 mairie claires om wat Frans te lezen. Ook ben ik nog even boodschappen gaan doen bij de Lidl. Daarna ben ik even heerlijk gaan relaxen en toen klopte Jelle op de deur, die was weer eens van Vesoul hierheen gereden om met ons te gaan stappen. Altijd weer even leuk als je weer met iemand Nederlands kunt praten in plaats van Engels en Frans. Na bijgekletst te hebben en nog een tijdje niks te hebben gedaan ben ik mij gaan douchen en samen met de Ierse meiden naar het gebouw van Shane gelopen en daar hebben wij wat gedronken tot 12 uur en toen hebben we de bus gepakt om de stad in te gaan. Deze keer zijn we weer eens bij Calorum geland, ik was hier niet meer geweest sinds de allereerste avond uit (wat alweer een eeuwigheid geleden voelt). Om 2uur sloot dit cafeetje en zijn we Le Style in gegaan. Ondertussen waren we nog maar met zijn 7-en. Maar toch was het weer een gezellige avond uit. Om 4uur namen we de taxi terug en toen hebben we met z’n 5 nog een pizza op mijn kamer gegeten en een stokbrood, toch handig als je een oventje op je kamer hebt. Zondagmorgen werd ik wakker gesmst, om half 12 kreeg ik een smsje van Tom, de vriend van Laura, ook wel de razende reporter genoemd. Hij was namelijk bij de wedstrijd K.V. Vitesse- Oranje Wit. Je denkt nu zeker waarom vertel ik dit? Omdat ik om half 1 een smsje kreeg dat mijn team vroegtijdig Kampioen is geworden. Dus de 24e oktober heb ik dus ook een feestje ter ere van ons kampioenschap, iets om naar uit te kijken denk ik zo! Hierna heb ik vooral mijn presentatie voorbereid en ’s avonds hebben we met zijn allen Mexicaans gegeten, erg lekker:D! Daarna eigenlijk niks meer gedaan, behalve lekker in bed gelegen. Om half 10 ben ik ook maar gaan slapen. En toen was het maandag en om 8uur begon mijn eerste les weer. Redelijk vroeg dus. Na 2 lessen gehad te hebben, kwamen we erachter dat onze presentatie niet door zou gaan omdat onze leraar deze dag afwezig is. Eigenlijk vind ik dat niet zo erg, omdat het nogal een beetje een zooitje ongeregeld was. Zondagavond kregen Gwen en ik pas een mail terug met de verbeterde versie, en de ppt hebben we tot nu toe nog steeds niet gezien en we zouden eigenlijk ook nog een conclusie moeten krijgen, maar ook deze hebben wij nog niet ontvangen, dus je begrijpt waarom ik eigenlijk wel opgelucht ben dat het niet doorging. En ja dan heb je pauzen van 11uur tot half 6 en wat doe je dan? Idd poetsen, afwassen en wassen. En dan heb je weer tijd om een verhaaltje te schrijven. Nou allemaal over 10 nachtjes slapen kom ik een weekje naar huis om jullie weer eens te op te zoeken en lekker te feesten op de oktoberfeesten. Ik kijk er stiekem al een beetje naar uit. Maar tot die tijd blijf ik nog even genieten in het geweldige Besançon!

Tot snel en een hele dikke kus uit Besac!

  • 12 Oktober 2009 - 14:22

    Renieee:

    ik blijf een trouwe volger!! goed van je toets, joh!! maar dat wist je al ;)
    boh ik heb weinig zinnigs te melden vandaag, sorry. praat je zo bij op msn!

    xxx

  • 12 Oktober 2009 - 19:21

    Aanvoerdster:

    Kampioenen!!!!!!

  • 14 Oktober 2009 - 14:17

    Erwin:

    Hey die Anouk,
    Alles oke daar? Ik hoop dat je punten zo goed blijven. Proficiat met het kampioenschap.

  • 18 Oktober 2009 - 21:35

    Thijs:

    Nou foemel, ich hub nog ff de letste update geleaze.. hehe wat leuk van al die punten ..dat geuf ei good geveul.. mer ze kump noa hoes is auch leuk. hie weare de oktoberfieste al veurbereid hub ich gezeen haha x

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Frankrijk, Besançon

Besançon

Recente Reisverslagen:

10 December 2009

De eerste tentamens

15 November 2009

Back in Besançon

26 Oktober 2009

Even heerlijk in Einighausen

12 Oktober 2009

1e krant, stappen & kampioenschap

04 Oktober 2009

rustig weekje
Anouk

Actief sinds 28 Aug. 2009
Verslag gelezen: 148
Totaal aantal bezoekers 31858

Voorgaande reizen:

14 Februari 2011 - 01 Juli 2011

Krugersdorp

29 Augustus 2009 - 19 December 2009

Besançon

Landen bezocht: