Sightseeing South Africa - Reisverslag uit Krugersdorp, Zuid-Afrika van Anouk Tummers - WaarBenJij.nu Sightseeing South Africa - Reisverslag uit Krugersdorp, Zuid-Afrika van Anouk Tummers - WaarBenJij.nu

Sightseeing South Africa

Door: Anouk

Blijf op de hoogte en volg Anouk

03 Mei 2011 | Zuid-Afrika, Krugersdorp

Zaterdag 23 April was het dan eindelijk zover, bezoek uit Nederland. Na een nacht slecht geslapen te hebben, vertrok ik om twaalf uur samen met Rianne, Minnie en haar Sugarpie Koos om Jorrit op te halen bij het treinstation. De rit leek wel eindeloos te duren, maar om één uur kon ik eindelijk mijn vriendje weer zien! Na dik twee maanden gescheiden te zijn geweest, was het echt super om hem weer in mijn armen te sluiten. De dagen die volgden, bestonden uit Key West en President Square laten zien, veel Two and a Half Man kijken en lekker uiteten met z’n tweetjes.

Maropeng en Sterkfontein Caves
Donderdag kregen we eindelijk onze huurauto. Voor wie het interesseert: een witte Chevrolet Aveo (Automatic). De sightseeingtour kon beginnen. Op deze dag stond Maropeng en de Sterkfontein Caves op de planning. Maropeng vertelt de geschiedenis van de mensheid, in het gebouw krijg je een rondleiding van hoe de mensheid tot nu toe zich heeft progressed. Je leert alles over je voorouders en hoe de mensheid er vroeger uit zag. Namelijk in dit gebied hebben ze ‘’Little Foot’’ en ‘’Mrs. Ples” gevonden. Tevens hebben we een bootritje gemaakt door de ijstijd. Maar wat mij het meeste is bijgebleven van Maropeng, was het uitzicht over the Cradle of Humankind. Op het dak van het gebouw was een uitkijkpost gemaakt, prachtig om het gebied te zien. En sinds Jorrit er is, schijnt de zon volop dus dat is ook alweer mooi meegenomen.

De Sterkfontein Caves liet zien waar Little Foot precies gevonden was. Maar echt dichtbij mochten we niet komen, aangezien ze nog steeds bezig zijn met het uitgraven/hakken van Little Foot. In de grotten was veel kristal en lime stone te zien. Gelukkig hadden we een leuke gids, die het net wat interessanter maakte. Bekijk de foto’s maar.

Als laatste zijn we deze dag nog naar MonteCasino geweest. Een shopping centre, maar zoals de naam al zegt ook een casino. Alleen het gebouw is al mooi om te zien. Het is gebouwd in Italiaanse stijl en als je binnen bent, lijkt het net alsof je op een Italiaanse boulevard loopt. Hier zijn we in een ballon gestapt, nee geen echte luchtballon, meer een ballon die vasthing aan de grond, maar wel eentje die 80 meter hoog kon gaan. Vanuit de ballon, hadden we een prachtig uitzicht over Johannesburg net voordat de zon onderging.

Rhino & Lion Park
Vrijdag zijn we met z’n tweetjes naar het Rhino & Lion Park gegaan. Met onze huurauto moesten we door het park crossen. Onze eerste stop was bij de Animal Crèche. Hier hebben we geknuffeld met babyleeuwtjes, een babytijgertje en een cheetah. De bruine babyleeuwtjes waren zeven maanden oud en de witte leeuwtjes vijf maanden oud. Na negen maanden was het niet meer mogelijk om met ze te knuffelen. Dan zouden ze in het park gezet worden, bij de rest van de dieren. Echt te gek om zoiets mee te maken. Van de cheetah was ikzelf niet zo’n fan. Zijn naam was Eddy en hij was al zeven jaar oud. Volgens onze begeleidster was hij de liefste van allemaal. Maar voor we naar binnengingen, nam ze wel nog wat gehaktballen mee, for just in case…Toen we de Animal Crèche verlieten nog even wat foto’s gemaakt van wat neushoorns.

Toen was het tijd voor onze lunch. In Zuid-Afrika was de bruiloft van Prins William en Kate life te zien. Dus toen ik ging betalen, natuurlijk even naar haar jurk gekeken. Eerlijk is eerlijk, ze zag er mooi uit, maarja voor dat geld mag dat ook wel. We hadden gezeten bij een soort strandtentje boven een vijver. Toen we terug naar de auto liepen, bleken er nijlpaarden in te zwemmen. Ook krokodillen hebben we gezien, persoonlijk vond ik de omheining er laag, dus ik was ook weer zo weg.

Terug in de auto, waren we op weg naar de ‘’echte’’ leeuwen, toen buffalo’s en struisvogels onze wegen kruisden. Bizar dat deze dieren gewoon voor en naast je liepen. Vrij in het rond. Op de bergen liepen bokken en herten. De leeuwen zaten wel achter hekken, aangezien het anders te gevaarlijk was voor de mensen. Ze hadden eigenlijk een heel park voor zichzelf. De wilde honden en zelfs de cheetahs daarentegen lagen gewoon op de weg. Best wel een beetje creepy om voorzichtig met je auto langs een cheetah te rijden. Thank god, Jorrit was the driver. Na dit avontuur zijn we naar een groot winkelcentrum gereden, Clear Water. Een leuke afsluiter, voor een geweldige dag.

Pretoria
Dag drie met onze huurauto bestond uit een bezoekje aan Pretoria. Als eerste stond het Voortrekker Monument op het programma. Het gebouw is er geplaatst om de ‘’trekkers’’ te eren die de reis van Kaapstad naar het hart van Afrika hebben gemaakt. In het gebouw is een lift geplaatst naar het dak, vanaf hier heb je een prachtig uitzicht over Pretoria.

De tweede stop hebben we gemaakt op Church Square. Hier hebben we het Palace of Justice bezocht. In dit gerechtsgebouw is Nelson Mandela veroordeeld. Op het plein lagen nog meer gebouwen zoals de Ou Raadszaal, eerste Nederlandse bank, Post Office. In het midden van het plein staat nog een beeld van Paul Kruger.

Als laatste gingen we naar de Union Buildings, headquarters of the government. Helaas mag je hier niet binnenkijken. Voor het gebouw was een groot park. Hier waren een aantal bruidsparen foto’s aan het maken. Vanaf hier kon je trouwens ook over Pretoria kijken, en zag je ook het Voortrekker Monument in de verte liggen. Na onze bezichtigingen zijn we wat gaan drinken in de wijk Hatfield. Bij een cafeetje genaamd Stone Lion, beter bekend als Cool Runnings. ’S avonds zijn we nog rugby gaan kijken bij Ome Carl thuis. Helaas hebben de Sharks alweer verloren.

Johannesburg
Zondag zijn we Johannesburg gaan verkennen. Als eerste hebben we een bezoekje gebracht aan het Apartheidmuseum. Het is eigenlijk niet te beschrijven wat je hier ziet en voelt. Het begint al meteen als je een kaartje gaat kopen bij het loket. Je krijgt een ticket met als ras: white erop. Daarna ben je ook verplicht om de ingang van : blankes/whites te gebruiken. Anders behoor je de ingang nie blankes/non-whites door te lopen. Hiermee wordt al meteen de toon gezet. De rest van het gebouw laat alles zien over hoe het tijdens de periode van de apartheid aan toe ging. Er worden filmpjes getoond, over hoe donkeren worden aangevallen als ze zich verzetten tegen de Apartheid. Hoe de blanken met donkeren omgingen en welke rol zij beiden hadden tijdens deze periode. Verschrikkelijk om te zien en moeilijk voor te stellen en zeker omdat dit nog niet zolang geleden gebeurd is. Sinds de jaren ’90 is hier pas verandering ingebracht. Het meest provocerende was een kamer met stroppen. In deze kamer hingen 131 stroppen, die het beeld van de 131 tegenstanders van de regering die geëxecuteerd zijn geworden, moesten uitbeelden. Ook zag je een cel waar deze mensen moesten verblijven. Ik had kippenvel over mijn hele lichaam. Onvoorstelbaar wat een indruk zo´n beelden kunnen achterlaten. Aan de andere kant van het museum werd nog de ‘’geschiedenis’’ van Nelson Mandela verteld.

Na een paar uur door het museum te hebben gewandeld, zijn we naar Carlton Centre gegaan. Hier zijn we met een lift naar the Top of Africa gegaan. De 50e verdieping van het Carlton Centre. Vanuit het gebouw kon je alle windstreken van Johannesburg bekijken. Wat een uitzicht over Johannesburg. Ook kon je hier het stadion van de Lions zien liggen waar we de week ervoor nog een rugbywedstrijd hadden bijgewoond. Daarna zijn we nog gaan rondrijden door de wijken Newtown, Hillbrow en Braamfontein om een indruk van Johannesburg te krijgen.

Om de dag af te sluiten zijn we nog eens terug gegaan naar MonteCasino. Deze keer hebben we de Bird Gardens bezocht. Van verschillende soorten flamingo´s tot pratende papegaaien. Ook waren er verschillende aapjes, die het maar al te leuk vonden om een show weg te geven aan ons, terwijl ze de ranger waren aan het uitdagen omdat ze met geen geweld naar binnen wilden. En alweer een dag voorbij.

Aangezien zondag Workers Day was, en dit dus op een zondag viel, had iedereen ook maandag nog vrij. Helaas was Constitution Hill dicht. Daarna nog naar World of Beer gegaan, maar deze was ook dicht in verband met de feestdag. Wel nog een paar foto´s gemaakt van Turbine Hall. Toen hebben we maar besloten om naar Johannesburg Zoo te gaan. Dit moet één van de mooiste dierentuinen zijn van Zuid-Afrika. Alles was er te zien. Van gorilla’s tot roofvogels en van zebra’s tot giraffen. Tijdens het rondlopen werden de olifanten gevoerd, wat grappige beelden opleverden. Ook was er een educational centre. Als beschrijving stond er ook bij, dat er veel mensen naar deze dierentuinen kwamen omdat het erg goedkoop is en dat velen een bezoek aan een game park niet konden betalen. Een bezoekje aan de dierentuin kost omgerekend vijf euro, wat belachelijk weinig is als je het bijvoorbeeld vergelijkt met het Gaia Park terwijl ze hier tien keer zoveel dieren hebben en de omgeving echt prachtig is. Na the zoo, zijn we nog naar the zoo lake geweest. Een mooi groen park met een groot meer. Verschillende families waren hier aan het braaien en kleine kinderen aan het voetballen, een leuk gezicht om te zien.

Helaas zijn ze vanmorgen de auto komen ophalen. Dat wordt weer boodschappen doen te voet. Gelukkig hebben we wel al een voorraad ingeslagen. Vrijdag gaan we nog paardrijden door een game reserve. Zo voelen de dieren zich niet bedreigd maar zien ze je ook als dieren. Ook heb ik voor juni nog een tripje gepland naar the Victoria Falls. Maar eerst nog maar een klein weekje genieten met vriendjelief.

Groetjes uit Krugersdorp en een dikke kus van mij (en Jorrit natuurlijk).

Ps. De foto’s komen zo snel mogelijk.

• 03 Mei 2011 - 18:25

Thijs:

Heey lachduifjes in a different world called South Africa.. foemel.. you earned it.. heb veel lol en plezier nog komende tijd, maar volgens mij moet dat echt wel lukke als ek dat zie...hihi.. dikke kus..ook aan je vrindje, vind ie vast wel leuk:-)

• 03 Mei 2011 - 18:33

Nene:

klink fantastisch! geneet er nog ffkes van!! ich bin er benuujd noa die foto's! steet er nog get op het programma?

de tied vliegt tog voorbie, he! nog ffkes volhauwte, mer met die planne allemoal mot det tog gans goodkomme, he!!
    xx

• 06 Mei 2011 - 13:09

Anja :

Nou zeg, wat een lijst aan belevenissen !!! Ben stik- jaloers !!! maar ik gun t jullie van harte.
    Ja eindelijk weer ff samen....dat is geweldig. Geniet er nog maar ff samen van en maak er nog een paar mooie dagen van. Time flies hé !!!!
    Ik hoop dat jullie nog veel mooie dingen gaan zien. Leuk om je verhaal weer te lezen....ik kijk uit naar je volgende. Veel plezier nog
    Groetjes Anja

• 10 Mei 2011 - 07:48

Laura:

Ha Noun!!

Wat een verhalen!! Ik ben ben blij dat Jorrit je heeft opgezocht, nu is de tijd toch een beetje gebroken en kunnen jullie uitkijken naar je terugkomst. Maar jullie hebben in ieder geval veel dingen gezien. De uitzichten zijn daar echt super. Het verschil tussen zwart en blank kunnen wij ons inderdaad hie rniet voorstellen maar in Zuid Afrika merk je de verschillen nog altijd. Maar de kleine leeuwtjes en tijgertjes zijn natuurlijk geweldig, maar niet zo lief als tijgertje ;-) van Winnie..

Ik zal nu goed op Jorrit passen haha

Liefs Laura

• 27 Mei 2011 - 13:55